CHICAGO ( AP ) – Leave it
to the Dutch to help demonstrate the
health benefits of chocolate. A study
of older men in The Netherlands, known
for its luscious chocolate, indicated
those who ate the equivalent of one-third
of a chocolate bar every day had lower
blood pressure and a reduced risk
of death.
The researchers say, however, it’s
too early to conclude that led to
better health. The men who more cocoa
products could have shared other qualities
that made them healthier. Experts
also point out that eating too much
chocolate can make you fat –
a risk for both heart disease and
high blood pressure.
“ It’s way too early
to make recommendations about whether
people should eat more cocoa or chocolate,”
said Brian Buijsse, a nutritional
epidemiologist at Wageningen University
in the Netherlands, who co-authored
the study.
Still, the Dutch study, supported
by grants from the Netherlands Prevention
Foundation, appears to be the largest
so far to document a health effect
after cocoa beans. And it confirms
findings of smaller, shorter-term
studies that also linked chocolate
with lower blood pressure.
The findings, published in Monday’s
Archives of Internal Medicine, are
based on data collected for more than
a decade on Dutch men who were ages
65 and older in 1985. The long-running
Zutphen Elderly Study has been used
by other researchers to look for risk
factors for chronic disease.
This time, researchers examined the
eating habits of 470 healthy men who
were not taking blood pressure medicine.
The men who ate the most products
made from cocoa beans – including
coca drinks, chocolate bars and chocolate
pudding - -had lower blood pressure
and a 50 percent lower risk of death.
The men ate the equivalent of about
10 grams of chocolate a day.
Cocoa beans contain flavanols, which
are thought to increase nitric oxide
in the blood and improve the function
of blood vessels.
“This is a very important article
providing epidemiological support
for what many researchers have been
observing in experimental models,”
said Cesar Fraga of the University
of California Davis, who does similar
research but was not involved in the
new study.
Buijsee noted the men eating the
most cocoa products were not heavier
or bigger eaters than the men who
ate less cocoa.
Could the study results apply to
women?
“Our study consisted of elderly
men,” Buijsee said. “
If you look at the other interventional
studies, you see the same effects
in men and women, younger people and
older people. It may be the findings
are generalizable to women, but you
never know.”
|